fullscreen

Dansopdrachten Skyline

Voorbereiding voor de leerkracht

  • neem, voor u met de kinderen aan de slag gaat, de opdrachten zelf een keer door
  • luister ook naar de bijbehorende muziek

Oefening 1: Opwarming

Opstelling: door het lokaal (zet de stoelen op tafel en de tafels verspreid in het lokaal)
Muziek: Skyline – opdracht 1 opwarming
Benodigdheden: muziekinstallatie


 

Deze opdracht staat symbool voor het willen bereiken van een doel waarbij je onderweg obstakels tegenkomt waar je mee om moet leren gaan.

Laat de leerlingen op de maat van de muziek door het lokaal lopen, ze mogen geen tafels of medeleerlingen aanraken Wanneer ze dit eenmaal actief meedoen, kunt u spelen met tempowisselingen door het langzaam, snel of in slow motion te doen. Geef hen vervolgens aan dat ze alleen nog in rechte lijnen door het lokaal mogen, in de richting van de 4 muren. Ze mogen wel zelf bepalen wanneer ze van richting veranderen, ze hoeven dus niet tegen de muur aan te lopen. 

Wanneer ook dit goed gaat, kunt u stapsgewijs verschillende acties meegeven. Een voorbeeld zou kunnen zijn;

Bij 1 x klap maak je een sprong (Inventariseer welke of wat voor soort sprongen ze zouden kunnen maken. Denk hierbij aan letterlijke obstakels waar ze overheen springen. Over een hoge haag vol prikkeldraad doe je dat immers anders dan over een brede plas water)

Bij 2 x klap ga je ergens onderdoor (Ook hier kunt u met hen inventariseren en voorbeelden verzamelen alvorens de opdracht uit te laten voeren. U geeft aan op welke hoogte (hoofd, buik, knie) het obstakel zit waardoor de leerlingen nog meer mogelijkheden kunnen onderzoeken in ruimte)

Bij 3 x klap komt er iets op je af wat je ontwijkt. (U zou hier een mooie samenwerkingsopdracht in kunnen verwerken door ze in tweetallen tegenover elkaar laten gaat. De een werpt denkbeeldig een bal of ander voorwerp naar de ander. Deze moet goed kijken waar de bal naar toe zou gaan en ontwijkt enkel met die lichaamsdelen die anders geraakt zouden worden)

Oefening 2: Tekenopdracht

Opstelling: door het lokaal (zet de stoelen op tafel en de tafels verspreid in het lokaal)
Muziek: Skyline – opdracht 2 tekenopdracht
Benodigdheden: muziekinstallatie, pen en papier

Laat de leerlingen een plattegrond tekenen van het lokaal incl. de tafels in de verspreide opstelling. Laat hen op de plattegrond 2 markeringen maken, 1 als beginpunt en 1 op de plaats waar zij naar toe zouden willen gaan. Geef ze daarna de opdracht om een route tussen de 2 punten te tekenen, maar let op; in rechte lijnen (zie opdracht 1). Op die route komen ze ten minste 5 tafels tegen (obstakels).

Vervolgens gaan de leerlingen hun route lopen door het lokaal. Dit zou met een grote groep, het beste in 2 groepen kunnen gebeuren. Nadat zij de route gelopen hebben, laat u ze (5) verschillende oplossingen bedenken voor de 5 obstakels. Ze kunnen er overheen, onderdoor, rondom, maar ze kunnen ook het obstakel overwinnen door het te verplaatsen of door er bovenop te staan. Laat ze het parcours een aantal keer oefenen zodat ze het zonder papier kunnen uitvoeren.

Laat ze vervolgens tweetallen maken, de een is A, de ander is B. Groep A gaat op de beginpositie in het lokaal staan. Groep B zit langs de kant met een vel papier en noteert het beginpunt op zijn/haar blad. Vervolgens laat je A de route 3x uitvoeren. B kijkt de eerste keer, tekent de tweede keer en controleert zijn eigen werk de derde keer. Bij de obstakels kan B een X noteren, maar tekent daar vervolgens wel in symbolen de manier van ontwijken bij. Laat ze vervolgens hun papieren met elkaar vergelijken. In hoeverre komen ze overeen? Wissel daarna om.

U kunt hierna een schilderopdracht geven waarbij ze hun eigen route en de route die de ander voor hen heeft getekend, op 1 vel uitwerken. Ze beginnen dan eerst met het verven van de achtergrond; daarvoor kiezen ze een kleurenpalet die ze vinden passen bij een doel dat ze willen bereiken. De route verven ze vervolgens in 2 verschillende kleuren (A&B). De obstakels laten ze hier nog even open. Als de route staat, werken ze de obstakels tot in detail uit, de tafels worden dan vervangen door andere beelden die in het dagelijks leven hen weerhoudt om hun doel te bereiken. De jongeren zouden hier ook afbeeldingen uit tijdschriften voor kunnen gebruiken. Laat ze vervolgens ook op papier weergeven hoe ze deze obstakels gaan overwinnen of ontwijken.

Oefening 3: Alan Watts

Opstelling: verspreid in het lokaal
Muziek: Skyline – opdracht 3 Alan Watts
Benodigdheden: muziekinstallatie, www.ikwilmeersally.nl, pen, kopieën tekst (bijlage 2)            

Let op: deze opdracht maakt gebruik van een Engelse (gesproken) tekst.

Tijdens de voorstelling horen we een fragment van Alan Watts. De Engelse filosoof schreef in de jaren ’60 & ’70 vele teksten over identiteit, de zin en betekenis van het leven en menselijk geluk.

Laat de leerlingen eerst luisteren naar de tekst en vraag hen terug te koppelen wat ze hebben gehoord. Deel dan de tekst uit en luister het fragment nog een keer. Bespreek met de leerlingen wat deze tekst zou kunnen betekenen.

Laat ze 4 woorden in de tekst omcirkelen die voor hen het meest waardevol is. Laat het voorbeeldfilmpje zien van de site. [filmpje] Zet het filmpje op pauze. Geef ze daarna tijd om zelf 4 bewegingen te bedenken bij de woorden die zij zelf hebben omcirkeld, ondersteun waar nodig. Zorg dat ze hun bewegingen goed kunnen onthouden en steeds op dezelfde manier kunnen uitvoeren omdat ze bewust zijn van wat ze doen.

Zet het [filmpje] weer aan en pauzeer op tijd. Laat hen nu in groepjes van 4 de bewegingen achter elkaar en op muziek zetten; ook als leerlingen dezelfde woorden hebben gekozen, de bewegingen zullen anders zijn.

Laat ieder groepje hun dans presenteren aan de klas. U kunt de rest van de klas de opdracht geven om te raden naar de gekozen woorden.

Extra opdracht:

U kunt ook met alle leerlingen tegelijkertijd de hele tekst uitvoeren waarbij ze of hun eigen bewegingen uitvoeren als Alan Watts de woorden uitspreekt die zij hebben gekozen of je verdeelt de woorden/regels van de tekst over de leerlingen en laat hen die in beweging zetten. Bij dat laatste wordt dan de hele tekst gedanst.

Oefening 4: Repertoire

Opstelling: verspreid in een lege ruimte
Muziek: Skyline – opdracht 4 repertoire
Benodigdheden: muziekinstallatie, www.ikwilmeersally.nl

Op www.ikwilmeersally.nl vindt u twee filmpjes met ‘Repertoire Skyline’, een moeilijke versie en een versimpelde versie. Een korte dans met bewegingen uit de voorstelling! U kunt het instructiefilmpje aanzetten op het digibord of de beschrijving van de dans van de site downloaden en zelf aan de slag gaan. In de filmpjes wordt dansmateriaal stap voor stap uitgelegd zodat de leerlingen zelf een stuk van de choreografie kunnen dansen. Deze dansfrase kan meerdere keren achter elkaar uitgevoerd worden.

Daarna kunt u de leerlingen in kleine groepjes de opdracht geven om de dansbewegingen in een andere volgorde te plaatsen, te spelen met opstellingen of de danselementen van bijlage 1 toe te passen waardoor ze de bewegingen kunnen aanpassen. U zou alle losse dansstukken na elkaar uit kunnen laten voeren waardoor jullie een eigen choreografie creëren.

Oefening 5: Graffiti

Opstelling: aan hun eigen tafel 
Benodigdheden: www.ikwilmeersally.nl, kopieën van de muur (zie bijlage 3), Stiften, potloden, krijt, verf, fineliners

Kunstenaar Collin van der Sluijs ontwierp voor SALLY de kleurrijke graffiti op de muur. Bekijk met de leerlingen de verschillende afbeeldingen op www.ikwilmeersally.nl en bespreek met hen wat hen opvalt. Wat zouden die graffitis kunnen betekenen en hoe past dit in het verhaal van Skyline?

Deel nu de kopieën van de muur en kleurgerief uit. Laat de leerlingen nadenken over interessante afbeeldingen die zij op de muur zouden zetten die in de weg staat van het bereiken van hun doel. Waar zijn ze bang voor of wat geeft hen juist hoop? Laat ze een mooi ontwerp voor de muur bedenken.

Na deze opdracht kunt u de leerlingen laten zoeken naar ander werk van Collin van der Sluijs. Hij heeft internationaal heel divers werk gemaakt en al vele muren versierd. Kijk zeker ook op de volgende site voor meer informatie over deze kunstenaar; www.collinvandersluijs.nl.

Oefening 6: Black Pulp – Martin Harriague

Opstelling: in groepjes achter hun eigen tafel en op hun stoel
Muziek: Skyline – opdracht 6 Black Pulp
Benodigdheden: muziekinstallatie, telefoons met Whatsapp

Martin Harriague gebruikt in zijn werk verschillende handgebaren. In deze oefening ontdekken de leerlingen de kracht van lichaamstaal.

Verdeel de leerlingen in groepjes van 4-6 leerlingen. Laat de leerlingen hun telefoon erbij nemen en Whatsapp openen. Bij de emoticons zijn enkele handgebaren weergeven, laat de leerlingen 8 handgebaren kiezen. Let op: er zit ook een middelvinger in, bepaal zelf of de leerlingen deze ook mogen gebruiken. Indien uw school een telefoonverbod heeft in de klas, kunt u ook handgebaren in emoticons op het digibord laten zien.

De 8 handgebaren zetten de leerlingen achter elkaar, laat ze geregeld naar elkaar kijken en bevraag hen naar de overgangen, zit hier een verhaallijn in? Laat hen vervolgens gebruik maken van de danselementen tijd, kracht en ruimte (voor uitleg; zie bijlage 1). Door het toevoegen van deze danselementen kunnen de leerlingen hun boodschap of signaal versterken. Een langzaam peace-teken hoog in de lucht, maakt een andere indruk dan wanneer deze snel en laag wordt uitgevoerd. De leerlingen mogen enkel hun bovenlijf gebruiken in deze opdracht, waardoor zij alleen met het hoofd, de romp, de armen en natuurlijk de handen werken. Dit geeft hen de mogelijkheid om de zeggingskracht van een gebaar te onderzoeken.

Laat hen de combinatie enkele keren oefenen op de muziek alvorens ze het werk aan elkaar presenteren.

Oefening 7: Six Ans Après – Roy Assaf

Opstelling: per 2 in de ruimte
Muziek: Skyline – opdracht 7 Six Ans Après
Benodigdheden: muziekinstallatie

Het duet Six Years Later laat de emotionele fases zien van een relatie tussen een man en een vrouw, waarbij ze niet zonder elkaar kunnen, gefrustreerd raken en intens veel van elkaar houden.

Laat de leerlingen zelf tweetallen maken zodat ze de mogelijkheid hebben om deze opdracht te doen met iemand waarbij ze zich veilig voelen. Geef ze de opdracht om 5 momenten uit een relatie te bedenken en laat ze hier een volgorde in maken. Voorbeeld; ontmoeting – verliefd – wantrouwen – woede – vergeving

Laat ze vervolgens voor elk moment een houding bedenken, waarbij ze allebei iets anders doen. Deze houding houden ze 6 tellen aan alvorens ze naar de volgende gaan.

Hierna laat u ze 6 tellen overgang maken tussen de verschillende houdingen. Ze kunnen hierin geleidelijk veranderen van houding of met nieuwe dansbeweging de tijd opvullen, hierbij rekening houdend met het weergeven van de fase van de relatie.

Extra opdracht:

U kunt de jongeren ook aansporen om de houdingen zo te creëren dat ze steeds fysiek contact blijven houden. Dit fysieke contact blijft ook tijdens de 6 tellen tussen de houdingen. Inventariseer met hen met welke lichaamsdelen ze contact kunnen maken en hoe deze bijdragen aan de zeggingskracht van de houding.

Oefening 8 : Ephemeron – Itzik Galili

Opstelling: in een grote lege ruimte in tweetallen
Muziek: Skyline – opdracht 8 Ephemeron
Benodigdheden: muziekinstallatie, A4 papier

Let op: Dit duet zit enkel in de vrije voorstelling en is niet opgenomen in de schoolvoorstelling. In het duet zien we een danseres die de grond niet aanraakt doordat ze op 2 borden staat met of steunt op de danser. Samen verplaatsen ze zich over het toneel, de mannelijke danser zorgt dat de danseres veilig op de muur terecht komt. Op de borden staan teksten die de realiteitszin weergeven, teksten die vragen om even tot jezelf te komen.

Laat de leerlingen per 2 4 korte teksten bedenken, deze schrijven ze vervolgens op de voor, – of achterkant van een A4 papier (in totaal dus 2 A4tjes). Ze kunnen hier losse zinnen voor bedenken of gebruik maken van een kort gedichtje dat in delen wordt opgeschreven.

Teksten in Skyline: Just stand there – On a day like this – Just above the ground – Let the world pass by.

Vervolgens kiezen de leerlingen een route door het lokaal (u zou hier oefening 2 kunnen herpakken) waarbij 1 iemand (A) enkel via de A4 verplaatst en de ander (B) de A4 neerlegt. Laat de leerlingen bewust zijn van welke teksten zichtbaar mogen zijn en welke nog even verstopt moeten blijven.

In de overstap van het ene papier naar het andere is (A) volledig afhankelijk van (B). Laat de leerlingen onderzoeken hoe (A) steeds op een andere manier gebruik kan maken van de ondersteunende (B).

Plaats reactie